دستگاه اسپرسوساز چیست و چگونه کار می کند؟


باید لذت بخش باشد که بتوانید ظرف چند دقیقه یک اسپرسوی خوشمزه در دست خود بنوشید و آن را بنوشید تا زمانی که خستگی از بدن شما خارج شود. اما حتما برایتان سوال پیش آمده که چگونه اسپرسو درست کنید. اگر به این نوشیدنی علاقه دارید باید در منزل یا محل کار خود دستگاه اسپرسوساز داشته باشید که وظیفه تهیه اسپرسو را بر عهده دارد. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که دستگاه اسپرسوساز چه کار می کند و چگونه کار می کند. اگر به این ابزار جالب علاقه دارید، با ما همراه باشید.

با نوشیدنی های اسپرسو آشنا شوید

با نوشیدنی اسپرسو آشنا شوید

قبل از اینکه بدانید اسپرسوساز چیست، بهتر است نوشیدنی اسپرسو را بشناسید. اگر به یک کافی شاپ بروید و یک اسپرسو بخواهید، چیزی که به شما داده می شود یک فنجان به اندازه یک نیم لیتر با مقدار کمی قهوه غلیظ و غلیظ در آن است. انواع مختلفی از نوشیدنی های اسپرسو از جمله کاپوچینو، کافه لاته و کافه موکا وجود دارد. همه آنها با یک یا چند شات اسپرسو ساخته می شوند.

یک شات اسپرسو با فشار دادن حدود 1.5 اونس (42.5 گرم) آب داغ از طریق فشار باریک قهوه اسپرسو ریز آسیاب شده تهیه می شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، چیزی که از دستگاه بیرون می آید یک مایع قهوه ای تیره و کمی غلیظ با کمی کرم یا کف روی آن است. به یاد داشته باشید که در فرآیند تهیه شات اسپرسو متغیرهای زیادی وجود دارد. دمای آب، فشار آب، تمیز کردن آسیاب قهوه و فشرده سازی قهوه تنها چند مورد هستند. یک اسپرسوساز ماهر یا باریستا همه این متغیرها را کنترل می کند تا یک شات با کیفیت از اسپرسو تولید کند.

نقش قهوه در تهیه اسپرسو

قهوه اسپرسو ترکیبی از دانه های قهوه مختلف از کشورهای مختلف است. این دانه ها را تفت می دهند تا تیره شوند و روغنی شوند. لوبیاهای برشته شده برای تهیه اسپرسو به صورت پودر ریز آسیاب می شوند. مقدار تفاله قهوه برای اسپرسو بهتر از دستگاه قهوه ساز قطره ای برای تهیه قهوه معمولی است و بافتی مشابه پودر قند دارد. هرچه قهوه بهتر آسیاب شود، اسپرسو کندتر خارج می شود. به طور کلی، 25 ثانیه طول می کشد تا آب از تفاله های قهوه برای یک شات خوب اسپرسو خارج شود. گاهی اوقات دستگاه برای کنترل زمان پخت تنظیم می شود.

مدل های دستگاه اسپرسوساز چیست؟

پس از آشنایی با نوشیدنی های اسپرسو، اکنون به سراغ این بخش می رویم تا بفهمیم دستگاه اسپرسوساز چیست و چه مدل هایی دارد. در زیر انواع دستگاه های اسپرسوساز را معرفی می کنیم.

یک دستگاه اسپرسوساز ساده

اسپرسو ساز ساده

دستگاه‌های اسپرسوساز ساده از فشار حاصل از گرم کردن آب داخل ظرف دربسته استفاده می‌کنند تا آب را وارد قهوه کنند. این نوع تجهیزات کم هزینه هستند و به مدل های ایده آل برای مسافرت و کمپینگ تبدیل می شوند. در این نوع اسپرسوساز، قهوه به صورت یک قطعه فلزی قیفی شکل فشرده می شود که دارای لوله ای است که تا انتهای مخزن امتداد دارد. چند اونس آب داخل مخزن بریزید و آن را پیچ کنید. هنگامی که آب روی آتش گرم می شود، فشار داخل ظرف افزایش می یابد و تنها راه این است که از لوله بالا رفته و از قهوه عبور کرده و از لوله خارج شوید. از آنجایی که انتهای لوله زیر آب است، فشار آب گرم را از طریق لوله به سمت بالا می راند.

چنین دستگاهی دارای معایبی است. فشار در سیستم به دمای آب بستگی دارد. بنابراین، دمای لازم برای ایجاد فشار کافی برای فشار دادن آب به قهوه ممکن است از دمای ایده آل دم کردن بیشتر شود. به همین دلیل است که برخی از اسپرسوسازها از پمپ استفاده می کنند. بیایید به یکی از این موارد نگاه کنیم.

پمپ ماشین مگنا اکسپرس

دستگاه اسپرسوساز را پمپ کنید

کمی شیک تر است، اما هنوز هم انجام آن آسان است. این ابزار از اجزای زیر استفاده می کند.

مخزن: این قسمت آب سرد مصرفی در دستگاه اسپرسوساز را نگه می دارد. گرم نمی شود و قابل جدا شدن است.

پمپ: پمپ آب را از مخزن خارج کرده و با فشار بالا به محفظه گرمایش پمپ می کند. تعمیرات لوازم خانگی بوش

محفظه گرمایشی: محفظه گرمایش سازه ای جامد است که معمولاً از فولاد ساخته می شود که در شیار پایینی آن یک عنصر حرارتی وجود دارد که وظیفه تامین گرما را بر عهده دارد. محفظه گرمایش شامل یک شیر یک طرفه است که آب را از پمپ به محفظه می دهد، اما از محفظه به پمپ باز نمی گردد.

فیلتر پورت: فیلتر پورت قسمت جداشدنی دستگاه است که تفاله قهوه را نگه می دارد. داخل سبد یک صفحه متحرک کوچک وجود دارد که قهوه آسیاب شده در آن فشرده می شود. در انتهای سبد دو سوراخ وجود دارد که اسپرسو از آنجا خارج می شود.

نازل بخار: این نازل برای گرم کردن و کف کردن شیر برای استفاده در انواع نوشیدنی های اسپرسو استفاده می شود. این نازل به مخزن گرمایش متصل است. هنگامی که کاربر شیر را در موقعیت بخار قرار می دهد، بخار از ظرف گرمایش از نازل خارج شده و وارد شیر می شود.

کنترل پنل: کنترل پنل این دستگاه شامل یک دکمه روشن/خاموش، دو چراغ نشانگر و یک شیر کنترل است. یکی از چراغ ها روشن بودن دستگاه و دیگری نشان دهنده دمای مناسب محفظه گرمایش است. این شیر برای شروع جریان آب از طریق قهوه در فیلتر پورتا یا برای شروع جریان بخار از نازل استفاده می شود. همچنین یکی از دو میکروسوئیچ که پمپ و هیتر را کنترل می کند درگیر است

اسپرسوساز اهرمی

یک اسپرسو بگیرید

این مدل ها امروزه کمتر طرفدار دارند و در دو نوع دستی و فنری تولید می شوند. حالت استراحت اهرم افقی را می توان در مدل دستی تشخیص داد. وجود این اهرم به باریستا امکان کنترل فشار را می دهد. البته اگر اهل قهوه‌خوری هستید، این مدل برای شما مناسب نیست.

ابزارهای اهرمی برای ضربه زدن به قدرت بدنی نیاز دارند. دو نوع وجود دارد: دستی و فنری.

قهوه ساز اسپرسو نیمه اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک

این احتمالاً همان چیزی است که وقتی به یک دستگاه اسپرسوساز حرفه ای فکر می کنید به آن فکر می کنید. ماشین های نیمه اتوماتیک از سیستم اتوماتیک برای عبور آب از سر گروه استفاده می کنند. یک باریستا وظیفه کنترل زمان آسیاب، پرس و استخراج اسپرسو را بر عهده دارد. این دستگاه ها سازش خوبی بین کنترل انسان و پایداری مکانیکی هستند. شما مسئول نتیجه هستید، اما فشار و دمای آب تنظیم شده است، بنابراین به سختی می توانید آن را خراب کنید.

دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک

این دستگاه شباهت زیادی به دستگاه نیمه اتوماتیک دارد اما به طور خودکار جریان آب را متوقف می کند. این امر باعث می شود تا حجم یکنواخت با هر شات تضمین شود و به این معنی است که مجبور نیستید روی هر اسپرسو بایستید تا از ریختن آن جلوگیری کنید. دستگاه های اسپرسوساز اتوماتیک در کافه ها کاربرد فراوانی دارند.

دستگاه اسپرسوساز فوق اتوماتیک

اسپرسو ساز فوق اتوماتیک

دستگاه فوق اتوماتیک تمام کارها را انجام می دهد. این اسپرسوساز دانه های قهوه را آسیاب می کند و مقدار قهوه مورد نیاز را اندازه می گیرد، مخزن را پر کرده و به پورتافیلتر متصل می کند. یک دکمه را فشار دهید و هر بار یک نوشیدنی ثابت تحویل دهید. برخی از ماشین ها به شما امکان می دهند اندازه و زمان آسیاب را تنظیم کنید، اما فضای کمی برای خلاقیت وجود دارد. بیشتر در خانه ها و ادارات استفاده می شوند تا کافی شاپ ها.

وقتی اسپرسو درست می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی یک شات اسپرسو درست می کنیم چه اتفاقی می افتد؟ لوازم جانبی اسپرسو ساز بوش

1. با فرض اینکه دستگاه از قبل آب داشته باشد، شروع به روشن کردن دستگاه می کنیم و منتظر می مانیم تا چراغ نشان دهد که دیگ داغ آب را تا دمای عالی (زیر نقطه جوش) گرم کرده است.

2. سپس قهوه اسپرسو آسیاب شده را در سبد بریزید و فشار دهید.

3. فیلتر پورتا را با تبدیل آن به دستگاه نصب مکانیکی و قرار دادن یک فنجان کوچک زیر هر نازل نصب کنید.

3. سپس شیر را روی حالت اسپرسو قرار دادیم تا میکروسوئیچ که پمپ را راه اندازی می کند، درگیر شود که محفظه گرمایش و آب گرم را تا حدود 15 بار (220 psi) تحت فشار قرار می دهد. این باعث می شود که آب داغ از طریق تفاله های قهوه جریان یابد و از آن خارج شود. در حالت ایده آل، حدود 25 ثانیه طول می کشد تا حدود 1.5 اونس اسپرسو درست شود.

4. وقتی فنجان اسپرسو پر شد، سوئیچ را به حالت وسط بچرخانید. بعداً باید شیر و آبگوشت بخورید.

5. برای گرم کردن مقداری شیر برای مثال کافه لاته، یک ظرف شیر سرد زیر بخارپز قرار دهید تا نازل در آب فرو برود. سپس درب دستگاه را به حالت بخار برگردانید. این عنصرها را فعال می کند که آب را در ظرف گرمایش به سرعت می جوشاند، دریچه را باز می کند و جریان بخار را از نازل شروع می کند. پمپ به صورت دوره ای برای تامین آب دیگ بخار کار می کند. بخار به سرعت شیر ​​را گرم می کند و اگر نازل بخار به سطح شیر نزدیک شود می توان از آن برای ایجاد کف استفاده کرد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : وبمستران
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: