پادکست چیست و چگونه می توان پادکست ساخت؟

پادکست چیست و چگونه می توان پادکست ساخت؟


پادکست چیست؟

من با معنای تحت اللفظی، رسمی یا حتی آکادمیک پادکست کاری ندارم. چون هیچ فایده ای برای ما ندارد! من می خواهم در مورد آنچه در ذهن مردم و مخاطبان شما در مورد پادکست شکل می گیرد صحبت کنم تا ببینیم پادکست (PODCAST) چیست و ایجاد پادکست چگونه است؟

پادکست ها فایل های صوتی هستند که معمولاً به صورت مجموعه ای از قسمت ها (مانند یک برنامه تقسیم شده) ضبط می کنید و با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها یا سی دی های آموزشی به اشتراک می گذارید.

فرض کنید می خواهید مخاطبان خود را در مورد «فروش موفق برای یک خرده فروش لباس» آگاه کنید. یکی از راه های خوب ضبط و انتشار پادکست  زهرا شیراحمدی است. مطمئناً ساختن پادکست آسان تر از ساختن یک ویدیو و جالب تر از خواندن یک مقاله است. می توانید درس ها، نقدها و مطالب خود را به قسمت های مختلف تقسیم کنید و مثلاً در قالب چند فایل صوتی در فواصل زمانی مشخص منتشر کنید.

پادکست چگونه کار می کند؟

ایجاد یک پادکست بسیار ساده است، اگرچه مراحل مختلفی در آن وجود دارد. مهمتر پس از ضبط چند سری پادکست حساب شما راه اندازی می شود و پادکست بعدی خود را در کمترین زمان تولید خواهید کرد. در اینجا یک آموزش گام به گام در مورد نحوه ایجاد یک پادکست آورده شده است. و می‌توانید فوراً شروع کنید. بعلاوه، اگر در این مورد سؤالی دارید، شما می توانید این سوالات را از طریق نظرات این مقاله مطرح کنید. تا بتوانم به سوالات شما پاسخ دهم.

اولین قدم برای ساخت پادکست:

تاریخ خود را بدانید. آنچه می خواهید در پادکست خود درباره آن صحبت کنید را انتخاب کنید. اگر می خواهید کمی در مورد آن مطالعه کنید، آن را در اینترنت جستجو کنید، عدم دانش شما در مورد این موضوع نباید در خنک بودن آن تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید، تنها خواستن پادکست کافی نیست، بلکه باید موضوع دقیق پادکست خود را مشخص کنید.

مرحله دوم ایجاد پادکست:

تجهیزات خود را آماده کنید! شما به تجهیزات گران قیمت و سنگین نیاز نخواهید داشت. در اینجا ابزارها را یکی یکی معرفی می کنم تا با مشکلی مواجه نشوید. راه های ارتباطی با زهرا شیراحمدی

1- دستگاه ضبط

میکروفن ضبط پادکستر اگر فکر می کنید همین الان باید ده ها یا صدها هزار تومان هزینه کنید و یک میکروفون رده بالا تهیه کنید، اشتباه می کنید. خبر خوب این است که می توانید پادکست خود را با استفاده از تلفن همراه و حتی رایانه شخصی خود (در صورت مجهز بودن به میکروفون) ضبط کنید. مشکلی نیست و من قول می دهم هیچ مشکلی نخواهید داشت.

من بر اساس دانش و تجربه حرفه ای صحبت می کنم (نه فقط نظرات). بسیاری از افراد مشهور از فضاهای اینترنتی و مکان هایی مانند یوتیوب که ما در ایران کمی از آن ها استفاده می کنیم، از این ابزارهای مفید و بسیار محبوب برای نوشتن گزارش های خود استفاده می کنند.

با این حال، اگر می خواهید بهترین کیفیت صدا را در ضبط خود تجربه کنید، می توانید یک میکروفون فرش ارزان تهیه کنید که در بسیاری از موارد ضروری نیست. همچنین هنگام خرید بررسی کنید که میکروفون به تلفن همراه و کامپیوتر شما متصل باشد.

برخی از افراد از دستگاه های ضبط صدا نیز استفاده می کنند که قیمت بالاتری دارند. باز هم بستگی به سلیقه شما دارد و به نظر من خرید چنین محصولی برای ضبط پادکست افزایش بی مورد هزینه است. من خودم یک ضبط صوت حرفه ای دارم که فقط برای ضبط صحبت هایم و تهیه مصاحبه با افراد مختلف از آن استفاده می کنم.

نکته: اما اگر پادکست‌ها را روی گوشی خود ضبط می‌کنید، باید یاد بگیرید که چگونه فایل‌های صوتی ضبط شده خود را برای ویرایش به رایانه منتقل کنید (که بعداً به آن خواهم پرداخت). فراموش نکنید که برای این کار از دوستان خود کمک بخواهید.

2- نصب نرم افزار ویرایش صدا

خوشبختانه روزهایی وجود دارد که می خواهم بگویم شما فقط می توانید فایل های صوتی را در رایانه خود ویرایش کنید. حالا این سوال بستگی به سلیقه خودتان دارد و می توانید برای این کار از موبایل استفاده کنید. با این حال، ویرایش پادکست ها با استفاده از رایانه و نرم افزار ویرایش صدا برای من آسان تر است.

بنابراین قبل از اینکه شروع به ضبط صدای خود کنید و مشکل امتحان کردن نرم افزار ویرایش صدا را انجام دهید، نرم افزار مناسب را پیدا کنید. فروشگاه های اپل، کافی شاپ ها و اینترنت مکان های خوبی برای یافتن نرم افزارهای ویرایش صدا برای ایجاد صدا هستند. اما در اینجا شما را با نرم افزار PC پسند و ساده آشنا می کنم:

برای کاربران سیستم عامل ویندوز: WaveCut Audio Editor که می توانید آن را از چندین وب سایت دانلود کنید. البته این نرم افزار رایگان نیست اما به دلیل عدم وجود قوانین کپی رایت در کشور ما به صورت رایگان در سایت های مختلف موجود است! (این را هم بگویم که من همیشه از نسخه پولی و دلاری نرم افزار استفاده می کنم. البته ممکن است برای پرداخت با دلار مشکل داشته باشید). البته می توانید از نرم افزار رایگان Audacity در ویندوز نیز استفاده کنید.

برای کاربران مک: Audacity یک برنامه عالی است و من خودم از آن استفاده می کنم. این نرم افزار کاملا رایگان است و کاربران سیستم عامل مک می توانند آن را دانلود کنند.

یک نکته اساسی: به یاد داشته باشید که هر زمان با کار دشواری (مثل نصب و یادگیری نرم افزار ویرایش صدا) روبرو شدید، بدانید که اگر این کار را انجام دهید و فقط اگر انجام دهید، افراد زیادی را حذف کرده اید و یکی هستید. قدم به موفقیت نزدیک تر آیا نوشتن این مقاله را آسان می دانید؟ آیا فکر می کنید قرار دادن برخی از تصاویر، ویرایش آنها و غیره برای من آسان است؟ البته نه، اما یک شانس وجود دارد. برای شما هم همینطوره اگر نحوه کار با چنین نرم افزارهایی را یاد بگیرید، در آینده نزدیک جزو معدود تولیدکنندگان پادکست خواهید بود. پس شک نکنید و به خواندن این مقاله ادامه دهید.

مرحله سوم ایجاد پادکست:

عنوان را مشخص کنید. شما باید بدانید که قرار است چه بگویید. بنابراین، بنشینید، یک خودکار جلوی خود بگذارید و دقیقاً تصمیم بگیرید که چه موضوع و بخشی را می خواهید پوشش دهید. اگر دقت کرده باشید، به شما توصیه نمی کنم «هر جمله و کلمه ای را که می خواهید بگویید دقیقاً بنویسید». من فقط در مورد نوشتن تیتر صحبت می کنم. اما چرا؟

وقتی یک مقاله روزنامه می خوانید، کلمات شما نمی توانند شور، گرما و اصالت را منتقل کنند. این باعث می شود پادکست های شما شکست بخورند و مورد استقبال قرار نگیرند. ممکن است ضبط را تمام کنید، اما جذابیت را تمام نکرده اید.

مرحله چهارم ایجاد پادکست:

یک تست انجام دهید لازم نیست همیشه این کار را انجام دهید. پس نگران نباشید. اما توصیه می کنم حتما بار اول این کار را انجام دهید و دلیل آن را به شما می گویم. هنگامی که برای اولین بار شروع به ایجاد یک پادکست می کنید، ممکن است با مشکلات مختلفی مانند قطع شدن میکروفون، زنگ تلفن همراه در حین ضبط، تخلیه باتری و نرم افزار ویرایش صدا مواجه شوید. این کار نمی کند و به خصوص زمانی که می خواهید فایل اصلی را ضبط کنید، شما را گیج می کند! بنابراین، اجرای یک تست می تواند به شما کمک کند تا قبل از ضبط و ویرایش فایل اصلی، این مشکلات را پیدا کرده و برطرف کنید.

 

مرحله ششم ایجاد پادکست:

اینگونه ضبط کنید: مقاله را نخوانید. اگر شکست، ناامید نشوید و خود را مانند کارگردانی تصور کنید که باید بارها و بارها برای یک صحنه خوب تلاش کند. استرس نداشته باشید؛ خودتان باشید و خیلی رسمی نباشید (این باعث می شود بیش از حد مصنوعی و نامناسب به نظر برسید).

سعی کنید با مخاطبان خود راحت باشید و طوری صحبت کنید که انگار در یک مهمانی اجتماعی هستید و با دوستان جدید چت می کنید. کتاب ناطق را اصلاً دور بریزید، چون از عمرش گذشته است! در یک کلام راحت باشید. استرس خود را نیز از بین ببرید. من دلیل خوبی برای این دارم: صدها و هزاران نفر فایل های صوتی را به اشتراک می گذارند و نه تنها صدای شما توسط مخاطبان شما شنیده می شود ... بنابراین هیچ کس دور و بر شما نمی نشیند و صدای شما را مسخره می کند.

همچنین کمال گرایی را کنار بگذارید. یه وقتایی باید با خودت بگی خوب یا بد همینه و به همون فایل صوتی شکل نهاییش رو بدی. تپش قلب طبیعی شایع است. حتی من که یک مقاله تخصصی در مورد نحوه ایجاد یک پادکست برای شما می نویسم، گاهی اوقات شوکه می شوم. شاید در ابتدا تحمل آن برای من سخت باشد، اما پس از گوش دادن به صدها صدا دوست و تماشای ویدیوهای مختلف، متوجه شدم که حتی گویندگان مورد علاقه من گاهی اوقات لکنت زبان دارند و این وضعیتی است که قبلاً هرگز ندیده بودم. سعی کنید به جای لحن صدایتان، مخاطب را با کلمات و مطالب جالب خود غرق کنید. با این حال، توصیه می‌کنم درس‌های من را در مورد این موضوع بخوانید: مهارت‌های گفتاری برای برندسازی شخصی

و البته گاهی اوقات در وسط متن مکث کنید و ویرایش را آسان کنید. به یاد داشته باشید که با استفاده از نرم افزار می توانید به راحتی جاهای خالی و سکوت را حذف کنید. بنابراین مکث و سکوت کوتاهی بین پاراگراف ها و دیالوگ ها ایجاد کنید تا ویرایش بسیار آسان تر شود. اشکالی ندارد اگر نمی فهمی چه می گویم. وقتی اولین ویرایش خود را شروع کردید متوجه منظور من خواهید شد.

مرحله هفتم ایجاد پادکست:

تغییر را شروع کنید. تا کنون باید فایل صوتی خود را با موفقیت ضبط کرده باشید. این قسمت به قسمت ضبط می شود، بنابراین توصیه می کنم پادکست خود را ویرایش کنید. گاهی اوقات متوجه می شوید که بخشی از پادکست شما مشکل دارد و باید دوباره ضبط شود. بنابراین، بازگشت به جلسات قبلی می تواند دشوار باشد.

اما اگر بعد از ضبط هر قسمت شروع به ویرایش کنید، به راحتی می توانید همان قسمت را دوباره با ذهن آماده ضبط کنید. بنابراین با ضبط مجدد قسمت های خاص می توانید کیفیت بهتری دریافت کنید.

فایل های صوتی خود را به نرم افزار اضافه کنید. می توانید موسیقی را در آن قرار دهید. برای یافتن موسیقی مورد نظرتان، می‌توانید با جستجوی «موسیقی بدون کلام» در گوگل شروع کنید تا به تدریج منابع بیشتری را در این زمینه کشف کنید. اما همین برای شروع کافی است.

همیشه از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و آنها را ایمن نگه دارید. هیچ چیز بدتر از این نیست که بپری و همه چیز را نابود کنی! مطمئن شوید که فایل را بین ویرایش ها ذخیره کرده اید و پس از اتمام تمام قسمت ها، آن را در پوشه مناسب قرار دهید و در جای دیگری کپی کنید. مثلا روی فلش مموری. البته، اگر پادکست های شما مهم هستند، توصیه می کنم آنها را در جای دیگری ذخیره کنید. شاید یک روز فلش مموری خود را گم کرده باشید و کامپیوتر شما نیز با مشکل مواجه شود!

آخرین مرحله برای ایجاد پادکست:

فایل را کامل کنید بهترین فرمت (یا پسوند) برای ذخیره و اشتراک گذاری پادکست هنوز MP3 است. بنابراین نرم افزار ویرایش صدا را برای تبدیل فایل نهایی به MP3 یاد بگیرید. شما نمی توانید پادکست های با کیفیت بالا و ماندگاری ایجاد کنید مگر اینکه حداقل یک یا دو ساعت را صرف یادگیری نرم افزار ویرایش صدا کنید.

برخی از شما از من پرسیده اید: "ما دانش فنی زیادی نداریم و نمی دانیم چگونه کار با نرم افزارهای ویرایش صدا را یاد بگیریم." پاسخ من به دوستان این است که یکی از موارد زیر را انجام دهید:

روش گران‌تر: کسی را پیدا کنید که این کار را با پرداخت هزینه انجام دهد. یک ویرایشگر صوتی (یا ویرایشگر) پیدا کنید. برای این کار می توانید در اینترنت جستجو کنید و یا به وب سایت های دارای آگهی مانند راهنمای همشهری، دیوار یا ترومبیتا مراجعه کنید.

راه ساده‌تر و آسان‌تر: آگهی را باز کنید (یا جستجوی آنلاین). یک معلم خصوصی کامپیوتر پیدا کنید. با آنها تماس بگیرید و به آنها بگویید که می خواهید نحوه استفاده از نرم افزار ویرایش صدا را یاد بگیرید و یک ویرایشگر مبتدی شوید. هر چه پرداخت کنید، ارزشش را دارد. تا کی می خواهید از تکنولوژی دور باشید؟ در عرض 1 ساعت همه چیز را یاد خواهید گرفت. به او بگویید یک ساعت و نیم تدریس کند، اما بیش از آنچه نیاز دارید آموزش ندهد. (کار با این برنامه ها به قدری آسان است که بسیاری از معلمان کامپیوتر با اصول اولیه آنها آشنا هستند)

 




|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : وبمستران
تاریخ : شنبه 11 شهريور 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: