چگونه هوش مالی فرزندمان را تقویت کنیم

چگونه هوش مالی فرزندمان را تقویت کنیم


یادم هست وقتی جوان بودم، پدرم می‌توانست برای ما چیزهای زیادی مثل اسباب‌بازی و لوازم التحریر بخرد، اما هر ماه به ما پول می‌داد که پس‌انداز کنیم و بخریم. ما، آن زمان من می خواستم. یک برنامه کامل بسازید و سپس مقداری از پول را پس انداز می کنم و از قسمت دیگری برای آنچه نیاز دارم استفاده می کنم. من با این تمرین بزرگ شدم تا الان که بچه های خودم را دارم به بچه هایم یاد می دهم چطور پس انداز کنند و مهارت های مالی شان را تقویت کنند.

این گفتگو را دوستی هدایت می کند که معتقد است بسیاری از اطرافیانش نمی دانند چگونه خرج کنند یا پس انداز کنند، کارهایی را انجام دهند که بعداً پشیمان شوند یا اینکه زیاده خواهی آنها زندگی پایداری برایشان فراهم نمی کند. . اما علت چیست؟ چرا هیچ اطلاعات مالی و اقتصادی پیدا نکردند؟ چگونه می‌توانیم هوش مالی فرزندانمان را بدون اینکه آنها را زیاده‌روی یا اسراف کنند، تقویت کنیم؟

برخی از روانشناسان کودک و خانواده معتقدند که هوش مالی زهرا شیراحمدی باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود، خانواده ها نباید تصور کنند فرزندشان بزرگ می شود تا خیلی چیزها را بفهمد و بعد در مورد مسائل مالی و هوش مالی توضیح دهند. درست است که بچه ها خیلی از مسائل مالی را درک نمی کنند، اما این مسائل پیچیده مالی را می توان بعداً در زندگی آموزش داد، اما پس انداز و خیلی چیزهای کوچک دیگر باید از جوانی شروع شود.

آموزش مالی را از چه سنی شروع کنیم؟

یک روانشناس به نام «سحر احمدی» به فارس می گوید: کارهای ساده ای مانند شمردن پول یا سکه از یک تا دو سالگی شروع می شود، حالا ممکن است خانواده ها سکه کمتری در دست داشته باشند اما می توان آنها را شمرد. می توان شروع کرد و حتی بچه ها می توانند اسکناس ها را تشخیص دهند، مثلاً می توانند از یک تا ده بشمارند، اما برای درک اندازه، شکل، رنگ و انواع پول باید سه ساله باشند. . چهار و در این مورد، سن پدر. و مادر می تواند پس از تمرین از کودک بخواهد که سکه ها یا اسکناس ها را بر اساس رنگ یا اندازه مرتب کند. شاید برخی از خانواده ها بپرسند که آیا این سن برای چنین کاری زود است، اما فرزندان نسل کنونی به راحتی می توانند چنین آموزش هایی را در سنین پایین ببینند.

* برای بچه ها قلک بخرید

احمدی می‌گوید اولین نکته در آموزش پس‌انداز و پس‌انداز، تهیه قلک برای بچه‌ها است: «می‌توانید با راه‌حل‌های ساده مانند بازی با سکه یا گذاشتن پول در قلک شروع کنید و سپس به آن‌ها بگویید چگونه این پول را پس‌انداز کنند. در مکانی مناسب خرج شود، مثل خرید چیزی که نیاز دارید و در نهایت بچه ها را تشویق به پس انداز کنید، این کار برای آنها الگوی زندگی می شود. بعد از این مشوق ها، وقتی قلک بچه ها پر شد، می توانید آن را باز کنید یا بشکنید و بدهید. حتی بهتر است به بچه ها اجازه دهید هر کاری که می خواهند با شما انجام دهند.

نکته مهم در مورد این آموزش این است که بچه ها علاوه بر اینکه پس انداز را یاد می گیرند، متوجه می شوند که کسب درآمد آسان نیست و خانواده برای همه چیز به آنها پول نمی دهند و همه چیز به آنها داده نمی شود، بنابراین با Com ells نیازهای معقول افزایش می یابد و آنها انتظار زیادی از والدین خود نخواهند داشت.

اکنون کتاب هایی برای همه ایده های آموزشی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، از آموزش توالت گرفتن تا تغذیه، حمام کردن، هوش مالی و غیره. بسیاری از این کتاب ها با یک جستجوی ساده که امکان دسترسی را فراهم می کند، مفاهیم مختلفی را در قالب داستان های جذاب به کودکان آموزش می دهند. برخی از این کتاب ها برای کودکان است. زمانی که مفاهیم آموزشی در قالب ترانه و داستان به کودکان آموزش داده می شود، همچنان به خوبی به خاطر سپرده می شوند.

* کتاب هایی با موضوع آموزش مفاهیم اقتصادی برای کودکان تهیه کنید

احمدی گفت: بچه ها باید بدانند که پول فقط از جیب پدر و مادر نیست، بلکه پول در ازای کار می آید، ما کار می کنیم و پول در می آوریم، اگر کار نکنیم پولی نیست. البته همه این مطالب باید بدون دغدغه برای بچه ها ایجاد شود.

علاوه بر این، کودکان باید سه چیز را یاد بگیرند: دادن، پس انداز و خرج کردن. مثلاً به جای تهیه قلک برای کودک، سه خوک با این سه عنوان تهیه کردند تا بخشی از پول را پس انداز کنند و به نیازمندان بدهند. به این ترتیب شخصیتی پدید می آید که از دارایی خود چیزی را به دیگرانی که در تمام عمرش پولی ندارند می بخشد. بنابراین وقتی کودک پول دریافت کرد، او را تشویق کنید که پول را با سه خوک تقسیم کند.

* پول را به بچه ها هدیه دهید

به بچه ها پول بدهید تا بتوانند تصمیم بگیرند که چه چیزی به دست می آورند و تصمیمات مالی بگیرند. مطمئناً، خرج کردن پول برای بچه‌ها خوب است، اما نباید آن را ساده انگاشت. برای بسیاری از پدرها و مادرها پیش می آید که پسرشان تمام پول خود را صرف خرید چیپس و پفک کرده است و انتظار دارد روز بعد آن را بخرند. در چنین مواقعی بهتر است والدین صبور باشند و برای فرزندانشان چیزی نخرند تا فرصت یادگیری از آنها را از دست ندهند.

* بازی کلاس هوش مالی کودک زهرا شیراحمدی چیست؟


برخی از والدین این بازی را می شناسند، مثلاً با کودک خود شروع به بازی می کنند، مثلاً به فروشگاه یا رستوران می روند و هزینه خرید یا غذایی که می خورند را پرداخت می کنند. این بازی به پول واقعی نیاز دارد تا بچه ها پول را بدانند و آن را جدی بگیرند.

احمدی تاکید کرد: برخی از کودکان تا سن مدرسه نمی دانند چگونه از پول استفاده کنند یا برای خدمات آنلاین پرداخت کنند. به همین دلیل برای کودکان مهم است که هنگام یادگیری نحوه استفاده از تلفن همراه خود به صورت آنلاین با اجازه والدین یا پرداخت هزینه پرداخت کنند. کلاس ها یا آموزش آنها

گاهی لازم است در مورد قیمت محصول با بچه ها صحبت کنید، البته نه برای اینکه صحبت برای بچه ها دغدغه شود، بلکه اگر لازم شد جایی به شما کمک کنند، هزینه ای بپردازند، کرایه تاکسی را بپردازند. ، یا قیمت محصول را به آنها بگویید به آنها اطلاع دهید تا بتوانند از شما انتظارات منطقی داشته باشند و قیمت ها را مقایسه کنند. حتی گاهی اوقات به آنها حق انتخاب می دهیم، مثلاً بین این دفترچه و دیگری که ارزان تر است یا گران تر؟

*از مشاغل تابستانی برای نوجوانان تا مدیریت اقتصاد خانگی در یک روز

وقتی بچه ها به سنین نوجوانی می رسند می توانند در تهیه وسایل و مایحتاج منزل کمک کنند، علاوه بر این والدین می توانند یک کار تابستانی ساده اما چالش برانگیز را برای بچه ها شروع کنند و از طرفی مسئولیت پذیر باشند. چگونه به آنها خرید کنید و قبل از آن از آنها بخواهید لیست لازم را تهیه کنند و پول را دریافت کنند. اقلام ضروری را از کمک هزینه روزانه یا ماهانه دریافت کنید و آنها را به این کار تشویق کنید. پول کمک هزینه باید با توجه به سن و نیاز کودک تخصیص داده شود و اگر بیش از نیاز خود یا بیشتر از کمک هزینه روزانه یا ماهانه خود درخواست کرد، از آنها پول نگیرید.

احمدی همچنین گفت: باید برای بچه های نوجوانی حساب بانکی باز کنید یا بیمه عمر بگیرید و برایشان پول پس انداز کنید، حتی اگر جایی مثل عید باشد، بروید عید، اگر گرفتند یا تولد است باید پس انداز کنند. پول آنها را ارائه دهید."

گاهی اوقات حتی نوجوانان می توانند با بودجه ای که به آنها داده می شود، هزینه یک روز خانه را بردارند تا در همان زمان به امور مالی خانه نظم دهند. همه این فعالیت ها ممکن است اما زمان بر است، اما سازماندهی شده است و از خانواده ها پاسخ دریافت می شود.




|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : وبمستران
تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: