به افرادی که میخواهند برای شروع پارک ملی گلستان اما از شروع آغاز میترسند

به افرادی که میخواهند برای شروع پارک ملی گلستان اما از شروع آغاز میترسند

 

اگه از رامسر یا ساداتشهر تاکسیهای خط دالخانی رو سوار بشی، مستقیم به دل این جنگل راه پیدا میکنی. وی با تصریح بر اینکه با بودجه، امکانات و نیروهای فعلی نمی توان از گونه های متنوع و رو به انقراض گیاهی و جانوری پارک ملی گلستان به خوبی حفاظت کرد، گفت: اگر برای این مشکل چاره جدی اندیشیده نشود چه بسا که حتی تا پایان امسال با چالش جدی مواجه شده و نتوانیم پاسخگوی نیازها و انتظارات باشیم. برای رفع مشکل شیب مسیر خط راهآهن، آن را به شکل سه پلهای طراحی کردند تا برای حرکت قطار در کوههای البرز مشکل و شیبی وجود نداشته باشد. مهندسان این مسیر را بهشکل سه پلهای طراحی کردند تا مشکل شیب حرکت قطار در گردنههای کوههای البرز برطرف شود؛ مسیری که به «سه خط طلا» معروف شد و پس از روستای ورسک و سه کیلومتر مانده به پل ورسک قابل مشاهده است. فرماندهان متفقین بر این باورند که اگر پل راهآهن سراسری ایران نبود نقشه جهان تغییر میکرد. برخی بر این باورند که بخاطر وجود روستای ورسک که در نزدیکی و اطراف این پل واقع شده نام این پل هم از آن گرفته شده است؛ اما زمانی که این پل احداث گردیده روستایی با این نام وجود نداشته است؛ بلکه نام روستا و همه کوههای اطراف این پل در آن زمان عباس آباد نام داشتند.

خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان - Mehr News Agency - دیوار تاریخی ... به هرحال با تمام این شرایط کار ساخت این پل تاریخی در سال 1313 آغاز شد و در سال 1315 به پایان رسید. سوت قطارهای برقی در پایان سال کاری دولت هم در خطوط ریلی شمال و ایستگاه معروف به سه خط طلا در ورسک شنیده نشد و اجرای این پروژه به رغم وعدههای وقت و بی وقت به باد سپرده شده است. مهندس «والتر اینگر» اتریشی یکی از دیگر مهندسان ساخت پل ورسک بود که گفته میشود در زمان تکمیل پروژه سه خط طلا از روی پل به پایین پرت میشود و دار فانی را وداع میگوید و در روستای ورسک دفن میشود. خبرگزاری میزان- تصویری برفی از پل ورسک را در ادامه مشاهده میکنید. خبرگزاری میزان- پل ورسک از مشهورترین و زیباترین پل های تاریخی ایرانی است. با توجه به نقش تاثیرگذار پل ورسک در جنگ جهانی دوم و کمکرسانی به اتحاد جماهیر شوروی، لقب پل پیروزی به خود گرفت. اما متفقین که از این موضوع مطلع شده بودند همه مواد منفجره را خنثی کردند و به همین سبب هیچ آسیبی به پلها نرسید؛ همین شد که این گروه در طول جنگ جهانی روزانه 75 قطار پر از تجهیزات و ادوات نظامی را از طریق آن به مرزهای شمالی ایران عبور میداد تا مانع از شکست اتحاد جماهییر شوری شود. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تصاویر صفحه نخست روزنامههای چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه را در گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان مازندران مشاهده کنید. ایران در زمان نخست وزیری وینستون چرچیل که یکی از فرماندهان نیروهای متفقین بود با همراهانش در سال ۱۳۲۰ ایران را اشغال کردند و این کشور به اختیار آنها درآمد و به دالان پارسی مشهور شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ مهدی تیموری گفت: بر اساس تصمیمات کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد، قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۰ درصد از طبیعت کشورها به دست مردم حفاظت شود.

تاریخ انتشار: 20:49 - 01 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۸۹۱۶۷ به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، همنشینی برف با جنگل، جاده و زمین تصاویری به یادماندنی را به یادگار میگذارد. توجه داشته باشید که این فعالیتها فقط باید با یک گروه آشنا به منطقه و تجهیزات و آماده سازی کامل همراه باشد تا از خطرات و آسیبهای جدی دور بمانید. نیمکت های چوبی به همراه میز که به شکل تنه درخت می باشند، در برخی نقاط جنگل وجود دارند که بهترین فضا را برای دورهمی و پیک نیک فراهم آورده اند تا گردشگران بتوانند از دور هم بودن لذت ببرند و غذای خوشمزه ای را در این طبیعت میل کنند. داستان کی بود کی بود من نبودم براه می افتد و همگان از آن می گریزند. این بوستان زیبا دارای آب و هوای دلپذیر میباشد و در پایین جاده قرار دارد که پلههایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است. «هانس اتو ناتر» نابغه ریاضی و پلسازی که انجام محاسبات پلهای راهآهن سراسری ایران تحت نظارت او انجام شد، سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل ورسک را نیز برعهده داشت. اگر این پل در دوران جنگ جهانی دوم وجود نداشت احتمال اینکه دنیای امروز ما به دست هیتلر بیفتد و نئونازیها بر آن حکمرانی کنند بسیار زیاد بود. مهندسانی که این پل را ساختند ماندگاری آن را سالهای زیادی تخمین زده بودند و آن را با تضمین ۷۰ ساله بنا کردند.

قبل از ساخت پل ورسک به این نتیجه رسیدند که برای ریلگذاری و ساخت آن نیازمند دانش بالایی هستند که در آن زمان در کشور وجود نداشت؛ بنابراین حکومت پهلوی با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفت که ساخت این پل را به شرکتهای خارجی بسپارد و در نهایت ساخت آن به شرکت دانمارکی به نام «کامپساکس» سپرد. ۳۱ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی قرار گرفته. آفتابنیوز : آبشار ورسک، سه خط طلا، منظرهها و چشم اندازهای زیبای جاده ی فیروزکوه، نماهای فوق العاده ی راه آهن شمال که در دل طبیعت مازندران مسیری رویایی دارد، جنگل و آبشارهای دیدنی شهرستان سوادکوه (که پل ورسک در این شهرستان قرار دارد) می تواند از دلایل سفر به پل ورسک نام بگیرد. پل ورسک با تجهیزات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی و از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن، آرماتور به کار نبردهاند. در واقع سازنده فقط از ملات غیرمسلح برای ساخت پل استفاده کرده بود تا هزینههای ساخت پل کاهش یابد. اما بعدها با هدف سهولت در نگهداری پل سازه داربست حفظ شد بعد از گذشته دههها به بخشی از پل زیبای ورسک تبدیل شده است . در بخشی از این موزه، سکه های تاریخی و قدیمی به چشم می آید که بر روی تکه کاغذی نوشته شده، این اشیاء در ۲۵ مردادماه سال ۷۱ سرقت شده اما چند ماه بعد با تلاش نیروی انتظامی دوباره کشف شد و به موزه بازگردانده شده است.

مهندس اینگر برای اطمینان بخشی از استحکام بنا هنگام عبور نخستین قطار از روی پل زیر آن ایستاد. آبشار ورسک هم میتواند در برنامه سفرتان قرار بگیرد؛ بهخصوص که در نزدیکی پل ورسک قرار دارد. این پل را مهندس والتر اینگر اتریشی(آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد.) از شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax با تضمین ۷۰ ساله آنرا در ورسک عباسآباد در جاده فیروز کوه ( قريه ورسک بدان زمان 20خانوار جمعيت داشت ) طراحی کرد و به کمک کارگران بومی و مهندسان و همت مجلسیان و نظارت و پیگیری رضا شاه ساخت. زیرا عظمت و بزرگي این پل و اراده آهنين طراح وسازندگان آن را هر بیننده ای می ستاید. قلعه ماركوه یكی از قلاع استراتژیكی است كه از بالای آن میتوان تصویری زیبا از شمال تا دریا را مشاهده كرد. شما میتوانید پس از صعود به قلعه تاریخی مارکوه چشم اندازی زیبا و ۳۶۰ درجه از طبیعت پیرامون این قلعه ببینید. سرپرست تیم این طراحی شگفت و بی نظیر را نابغه ریاضی و پل سازی جهان، هانس ناتر بر عهده داشت؛ یکی دیگر از مهندسان اصلی این پل والتر ایگنر اتریشی بود که در زمان ساخت پل متاسفانه فوت کرده اما جسدش را به کشورش منتقل نکردند و در همان روستای ورسک اورا دفن و سنگ قبری زیبا بر مزارش قرار دادند. در دل کوههای موجود در منطقه میتوانید ریل قطار و 3 پل موازی و جذاب را تماشا کنید. قطار درجه یک و درجه دو به مقصد تهران به صورت روزانه در حوالی غروب با ساعاتی متغیر برای رفت و برگشت مسافران موجود است.

یکی از غارهای مهم روستای چرات، «سرخ غار» است که در کوه «لی پشت» قرار دارد و فاصله آن تا دامنه کوه یک ساعت است. بنابراین نمیتوان علت نامگذاری این پل را وجود روستای ورسک گذاشت. بر اساس روایتی دیگر، این نام از روی اسم مهندس «شژا ووسک» گرفته شده که در ساخت پل مشارکت داشته است؛ هرچند سندی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. رویداد۲۴ یوسف گرانپاشا در حاشیه بازدید خبرنگاران مرکز استان مازندران از محل پل ورسک در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اتمام گارانتی پل ورسک، اظهار کرد: کل طول این راهآهن 99 متر، عرض آن چهار متر و 20 است و حدود 4 هزار و 500 متر مکعب مصالح در آن به کار رفته است. فاصله پل ورسک تا بخش جنوبی شهرستان زیراب حدود ۴۵ کیلومتر و تا شهرستان قائم ۸۵ کیلومتر است. این پل در نزدیکی روستای ورسک در شهرستان سوادکوه در فاصله 85 کیلومتری قائم شهر قرار گرفته است، اگر بخواهید از نزدیک این پل تاریخی و شگفت انگیز را ببینید در مسیر تهران - مازندران میتوانید با طی مسیری در حدود 17 کیلومتر از مرکز شهر فیروزکوه به سمت چشمه آب گدوک حرکت کنید، سپس بعد از طی کردن مسیر 3 کیلومتری باید به آبشار شورآب برسید. تین نیوز پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسک واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران شمال را به هم متصل می کند. ساکسیلد در کتاب خاطرات خود که آن را در سال ۱۳۵۰ بانام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» چاپ کرد، برای طرح جلد کتابش از نمای پل ورسک استفاده کرد. در مناطق مختلفی از جنگل دالخانی شما شاهد بخشهای شکم گردی نظیر رستوران های محلی، سفره خانههای محلی، پرورشگاههای ویژه ماهی زنده، غرفههای فروش غذاهای محلی و عسل هستید که با همراه داشتن وجه نقد به دلخواه از آنها استفاده خواهید کرد.

بخشهای مختلفی از این آب انبار هنوز هم سالم باقی مانده است. برای اینکه اطلاعات بیشتری از تاریخچه و ساخت پل ورسک به دست آورید، این مقاله از کجارو را دنبال کنید. جالب است بدانید که این پل در ارتفاع 110 متری از ته دره بنا شده است و قوس دهانه آن چیزی در حدود 66 متر است. ارتفاع ۲۳۰۰ متری این روستا از سطح دریا، چشمانداز بینظیری را رقم زده و آن را به یکی از نقاط جذاب روستای فیلبند تبدیل کرده است. پل ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. پل ورسک یکی از شاهکارهای معماری دنیا محسوب میشود که در میان کوهها و انبوه درختان سرسبز واقع شده و تصاویری زیبا و دیدنی را به نمایش گذاشته است. این آبشار از ارتفاع 30 متری به سمت پائین سرازیر میشود و منظرهای زیبا و رویایی را به نمایش میگذارد. این آبشار با ارتفاع ۲۰ متر از سطح زمین به سمت روستای ورسک سرازیر میشود که فاصله این آبشار زیبا تا روستای ورسک ۴ کیلومتر یعنی معادل نیم ساعت راه خواهد بود. به گزارش شریان نیوز،پل ورسک یکی از قدیمیترین پلهای راهآهن ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه قرار دارد. جاهای دیدنی سوادکوه به شمار میرود و عنوان بزرگترین پل راهآهن شمال کشور را از آن خود کرده است، در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. و این امر در محدوده روستای ورسک با ساخت راهآهن ، تونل و پل با تجهیزات ساده و ابتدایی به اوج می رسد. روستای لونک در کجاست ؟ در قسمت میانی و طرفین بارو، برجهای دیدهبانی را تعبیه کرده بودند. قسمت اصلی پل را دو پایه داربست تشکیل داد و قالب دال قوسی و نمای آجری روی آن اجرا شد.

خط آهن در این منطقه ناگزیر بود که از قسمت بالایی این دره عبور کند . با قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد این نگرانی تا حدی برطرف شد و آنها توانستند با نصب یک سنسور روی پل ضربههای وارده را بررسی کرده و در صورت هرگونه مشکل، هشدارهای لازم را ارسال کند تا پل را با استفاده از مصالح مقاوم کنند و از فرسودگی آن جلوگیری به عمل آید. پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. موقعیت جغرافیایی فیلبند : از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم میشود. جنگل سنگچال در 25 کیلومتری آمل قرار گرفته و یکی از پرجمعیتترین روستاهای این منطقه محسوب میشود. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و با شماره ۱۵۴۳ به ثبت ملی رسیده است. هزاران سال است ایرانیان هنر پل سازی را آموخته اند. طبق قراردادی که بین ایران و شرکت دانمارکی بسته شد، این شرکت باید ۹۰۰ کیلومتر خط راهآهن را در مدت زمان ۶ سال ساخته و تحویل دهد و در ازای هر متر ساخت خط راهآهن پنج دلار طلا معادل ۱.۵ گرم طلای خالص دریافت کند. و از این رو چشم انداز فوق العاده زیبایی از دریا، جنگل و کوه های البرز در برابر چشم بازدید کنندگانش می گستراند و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. دریاچه سد خاکی میجران روی رودخانه نسارود واقع شده است؛ برای بازدید از این دریاچه باید جاده جنت رودبار را در پیش بگیرید و پس از پشت سر گذاشتن روستاهای گانگسر و روستای پیازکش به روستای تالشسرا میرسید، پس از عبور از روستای تالشسرا، در کمتر از ۲ کیلومتر از جاده اصلی به یک سهراهی میرسید.

«لاویسلاو فون لاوسویچ» اتریشی سر مهندس طراحان و سازنده پل در مصاحبهای که با روزنامه اطلاعات انجام داده بود پل ورسک را اینگونه توصیف میکند . چیزی که از همه معتبرتر واقع شده این است که میگویند درخت کوچکی در حوالی این پل روییده شده بود و به همین جهت پل و روستا هر دو به نام ورسک شناخته شدند که بعدها در سال ۱۳۲۴، ۲۳ام تیرماه نامش تغییر یافت و پل پیروزی نام گرفت. در سال ۱۳۸۶ بخش مراوهتپه در شمال شهرستان کلاله به شهرستان ارتقاء یافت و از آن جدا شد. بسیاری از مسافران و گردشگران تعطیلات خود را در کنار طبیعت زیبای دشت لار و دریاچه سد آن می گذرانند و به تفریح و گردش می پردازند. تنوع ماهی های دریاچه بالاست و می توانید لذیذترین غذای این منطقه را با کمی صبر و تجربه، میل کنید. این ییلاق زیبا تا قرن پنجم هجری دیلم نامیده می شد و پس از آن به اسم دیلمان شناخته شد. شاید علت عدم استفاده از ابزارهای فلزی در ساخت پل کم شدن هزینههای آن بوده است. در حقیقت ساختمان پل آرماتور ندارد و تنها از ملات غیر مسلح ساخته شد. کل کادر پارک ۵۳ نفر است که از این تعداد ۳۲ نفر تنها مأمور اجرایی هستند و در هر شیفت حداکثر ۲۰ نیرو از پارک حفاظت میکند. امروزه از این پل تنها برای عبور قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و قطارهای سوختی و باری استفاده میشود. ورسک از پل های استراتژیک ایران است که شرکت سوئدیـ دانمارکی کامپساکس با تضمین ۷۰ ساله آن را احداث کرد. با طرح احداث خط راهآهن شمال و جنوب کشور به هم وصل شد.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ون برای شمال با راننده ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : وبمستران
تاریخ : جمعه 14 مهر 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: