نکات مهم در مورد بخاری گازی

نکات مهم در مورد بخاری گازی


در اوایل دهه 1880، بخاری ها با پنبه بدون آتش کار می کردند. بعدها خاک رس جایگزین هیزم شد که استفاده از آن برای قالب گیری آسان تر بود. البته امروزه بخاری های گازی نیز از همین روش استفاده می کنند. بخاری های گازی یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی جایگزین این بخاری ها و لامپ های Bunsen شده است.

اگرچه گرد و غبار گاز با انتقال حرارت محیط را گرم نمی کند، اما امروزه در بین مردم بسیار محبوب است. بخاری های گازی به عنوان یک وسیله گرمایش اقتصادی برای گرم کردن اتاق های بزرگ استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اصول اولیه بخاری گازی آشنا کنیم. با ما بمان.

بخاری گازی چیست؟

بخاری گازی وسیله ای برای گرمایش خانه است که از گاز طبیعی یا گاز مایع استفاده می کند. از آنجایی که گاز ارزان ترین و در نتیجه پرمصرف ترین سوخت در کشور ما است، گرمایش گازی در ایران رایج و رایج است. نحوه عملکرد گرمایش گاز به این صورت است که شعله بخاری هوای اتاق را گرم می کند و هوای گرم در اطراف محیط پخش می شود. به این ترتیب کل محیط خانه به همان کیفیت هوا می رسد.

قطعات و قطعات بخاری گازی

بخاری های گازی در انواع و طرح های مختلف در بازار موجود می باشد. هر کدام از این نوع بخاری ها بازده حرارتی متفاوتی دارند. اما ساختار کلی همه آنها تقریبا یکسان است. قطعات و اجزای اصلی بخاری گازی به شرح زیر است:

بدنه: بدنه اصلی بخاری های گازی از ورق فولادی می باشد. سطح آن نیز به صورت استاتیک با رنگ و لعاب پوشیده شده است. این بدنه ها در طرح ها و رنگ های مختلف موجود می باشند.

کوره: کوره یا محفظه احتراق حرارت گاز از ورق های فولادی ساخته شده است. برای محافظت در برابر آلودگی و افزایش دوام و همچنین تولید دمای مطبوع، کوره روکش شده است.

مشعل: مشعل یا مشعل از فولاد ضد زنگ ساخته شده و شعله مورد نیاز بخاری را تولید می کند.

پیلوت: کلاهک، پیلوت یا شمع، هوا را در سه جهت هدایت می کند: جرقه زن، مشعل اصلی و توموپارا. سر دیگر دارای یک نازل هوا قابل تنظیم است.

ترموکوپل: این قسمت در صورت نیاز گاز را قطع می کند.

جرقه زن: این قسمت جریان الکتریکی تولید شده توسط پیزوالکتریک داخل شیر کنترل را به جرقه تبدیل می کند.

شیر کنترل: شیر کنترل یا کاربراتور وضعیت سوخت و درخشش ثابت شمع را کنترل می کند.

لوله های اتصال: این لوله ها از آلومینیوم یا مس ساخته شده و از نوع نیمه صلب می باشند. لوله های اتصال گاز را از شیر کنترل به مشعل های اصلی و پیلوت منتقل می کنند.

شیشه: این نوع شیشه از شیشه سکوریت ساخته شده و برای مشاهده آتش شومینه نصب می شود. این نوع شیشه عمدتاً برای تزئین استفاده می شود، اما به دیدن جرم شعله نیز کمک می کند.

انواع بخاری گازی

بخاری های گازی در انواع زیر در بازار موجود است:

بخاری گازی دودکش

بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی شومینه

نکات ایمنی برای بخاری گازی

بخاری گازی

بخاری های گازی در صورت عدم نصب و استفاده صحیح می توانند بسیار خطرناک باشند. متأسفانه سالانه چندین نفر بر اثر آلودگی گاز جان خود را از دست می دهند. بنابراین افرادی که از بخاری گازی استفاده می کنند باید ابتدا با کلیه مقررات و قوانین ایمنی در خصوص نصب و راه اندازی و همچنین استفاده از بخاری گازی آشنا شده و به دقت آنها را رعایت کنند. علاوه بر این، آنها باید تمام علائم مرتبط با مسمومیت با CO را بدانند تا از خطرات گازها جلوگیری کنند.

اگر در فضای بسته ای که بخاری گازی روشن است دچار سردرد، تهوع و استفراغ، سرگیجه و بی قراری، خمیازه طولانی مدت، ضعف بدنی، کاهش قدرت عضلانی و خواب آلودگی شدید شدید، حتماً از محیط خارج شده و از مسمومیت پیشگیری کنید.

البته ایمنی در بخاری با سیستم ODS حفظ می شود. در این دستگاه ها آزمایش ODS که در هوای معمولی با حدود 20 درصد اکسیژن به خوبی کار می کند، زمانی که سطح اکسیژن غیرعادی باشد (مثل 5 درصد و 18 درصد)، شعله پیلوت از ترموکوپل جدا شده و شروع به پریدن می کند. ترموکوپل برای خنک کردن و بستن مسیر گاز در شیر. بنابراین هنگام خرید بخاری گازی توصیه می شود بخاری با سیستم ایمنی انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام خرید بخاری گازی

بخاری

هنگام خرید بخاری گازی مانند هر وسیله دیگری باید به نکات خاصی توجه کرد. اینکه بخاری گازی یکی از محبوب ترین وسایل گرمایشی است دلیلی برای خرید بدون تحقیق و دانش دقیق نیست. برای خرید بخاری باید به قوانین و استانداردهای ایمنی توجه کرد.

در ادامه به دو نکته مهم در این زمینه اشاره می کنیم:

اندازه ساختمان را در نظر بگیرید: هنگام خرید بخاری گازی، باید اندازه و شکل خانه خود را در نظر بگیرید. به طور کلی استفاده از بخاری های دیواری با دودکش برای محیط های بسته با متراژ کمتر از 50 متر مربع توصیه می شود. به همین ترتیب بهتر است از بخاری بدون دودکش در محیط بسته کمتر از 50 متر مربع استفاده شود. در محیط های بین 50 تا 70 متر مربع، 8000 تا 12000 بخاری توصیه می شود. در محیط های بزرگتر از 70 متر مربع بیش از 12000 بخاری کارایی عالی دارند.در اتاق نشیمن بخاری های شومینه ای بهترین انتخاب هستند.

مقوله انرژی بسیار مهم است: سازمان صرفه جویی در مصرف سوخت به طور مرتب از خط تولید محصولات مصرف کننده انرژی بازدید می کند و مصرف انرژی محصولات مختلف را بدست می آورد. در نهایت این سازمان میزان مصرف بهینه و بازده انرژی هر دستگاه را تعیین می کند. بهترین دسته های انرژی A و B هستند. اما از آنجایی که این دسته ها گاهی اوقات در دسترس نیستند، می توان از دسته های C و D نیز استفاده کرد. اگر بخاری مورد نظر شما دارای برچسب انرژی نیست، مطمئن شوید که استاندارد یا استاندارد را ندارد. مشکل عدم همکاری با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای نمونه گیری وجود دارد. لازم به ذکر است که بخاری های هدلس معمولا تا 99 درصد بهینه هستند. اما بخاری های دودکش معمولاً تا 30 درصد و شومینه ها تا 50 درصد اتلاف انرژی دارند.

نکات مهم هنگام نصب بخاری گازی

در مورد لوله گرمایش قبل از نصب بخاری گازی از تمیز بودن شیر و عدم مسدود بودن، آسیب دیدن و انسداد آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید کبریت را روشن کرده و در جعبه باز قرار دهید. اگر شعله به سمت دودکش چرخید، نشانه باز بودن دودکش است. زیرا نشان می دهد که دودکش قدرت مکش خوبی دارد. لازم به ذکر است که قطر دودکش داخل دیوار نباید کمتر از قطر دودکش بخاری باشد. همچنین نوک دودکش باید حدود 60 سانتی متر بالاتر از بالاترین نقطه ساختمان روی پشت بام باشد. در صورت امکان، استفاده از لوله و زانویی را به حداقل برسانید و یک هود قرار دهید تا از نشت هوا به بخاری جلوگیری شود.

همچنین شیلنگ گاز را از دیوار، سقف یا کف اتاق عبور ندهید. لازم است حداقل فاصله بین اجاق گاز و دیوار 30 سانتی متر باشد و تا حد امکان از اجاق گاز بدون دودکش استفاده نکنید.

پس از نصب بخاری، تمام اتصالات آن را با آب صابون بررسی کنید تا از عدم نشتی مطمئن شوید. این آزمایش را حداقل یک بار در ماه تکرار کنید.

اگر از کپسول استفاده می کنید، مطمئن شوید که بین کپسول و بخاری یک متر فاصله وجود دارد. در عین حال از مصرف جداگانه کپسول خودداری کنید. وسایل الکترونیکی برای سوختن به هوا نیاز دارند. بنابراین در و پنجره ها را نبندید.

در نهایت توصیه می شود بین لوله های ساختمان و اجاق گاز یک شیر توپی تعبیه شود تا در صورت لزوم جریان گاز قطع شود.

بیشتر بخوانید: https://www.entekhabcenter.com/قیمت-بخاری-گازی-آبسال




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : وبمستران
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: