پلاستیک چیست؟


پلاستیک به ماده ای گفته می شود که حاوی مواد آلی ضروری با وزن مولکولی بالا باشد. همچنین به عنوان پلیمرهای زنجیره کربنی بلند تعریف می شود. اتم های کربن به صورت زنجیره ای به هم متصل شده و در مولکول های زنجیره بلند تولید می شوند.

پلاستیک در سال 1846 توسط شیمیدان معروف آلمانی کریستین شونبین کشف شد. پلاستیک ها در واقع به طور تصادفی کشف شدند. کریستین در آشپزخانه خود مشغول آزمایش بود و به طور تصادفی مخلوطی از اسید نیتریک و اسید سولفوریک را بلعید. برای پاک کردن محلول (مخلوطی از اسید نیتریک و اسید سولفوریک) پارچه ای برداشت و پس از پاک کردن آن را روی اجاق گذاشت. پس از مدتی این ماده ناپدید شد و به پلاستیک تبدیل شد.



مقدمه ای بر پلاستیک

کلمه پلاستیک از کلمه یونانی plastikos به معنای شکل دادن گرفته شده است. سوخت های فسیلی حاوی ترکیباتی حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن ها) هستند که بلوک های سازنده مولکول های پلیمری بلند هستند. این بلوک‌های ساختمانی که مونومر نامیده می‌شوند به یکدیگر متصل شده و زنجیره‌های کربنی طولانی به نام پلیمر را تشکیل می‌دهند.

تولید کننده دستگیره های پلاستیکی

پلاستیک ها از مواد آلی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می شوند. قرص ها متفاوت و زیاد هستند. اما اثر خوردن چکش دارد این بدان معنی است که آنها را می توان به شکل های خاص جامد کرد. پلاستیک خاصیت موادی است که بدون شکستن تغییر شکل می دهند. نام پلاستیک نیز از این مکان گرفته شده است.

 

پلاستیک ها معمولاً پلیمرهایی با چگالی بالا هستند، اما معمولاً حاوی مواد دیگری نیز هستند. آنها اغلب مصنوعی هستند و اغلب از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. با این حال، نگرانی های زیست محیطی امروزی منجر به افزایش پلاستیک های ساخته شده از مواد بازیافتی مانند اسید پلی لاکتیک از ذرت یا سلولز از الیاف پنبه شده است. پلاستیک ها در طیف وسیعی از محصولات مهندسی شده استفاده می شوند زیرا نسبتاً ارزان، تولید آسان، همه کاره و نفوذپذیر در آب هستند. پلاستیک ها در همه جا از محصولات ساده مانند گیره های کاغذ گرفته تا محصولات پیچیده مانند هواپیما استفاده می شوند.


پلاستیک برای چه مواردی استفاده می شود؟

پلاستیک در حال حمل و نقل

حمل و نقل ارزان و ایمن مردم و کالا برای اقتصاد ما بسیار مهم است، زیرا با کاهش وزن خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها می توان مصرف سوخت را کاهش داد. بنابراین تمیزی پلاستیک ها برای صنعت حمل و نقل بسیار مهم است. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ بروید.



پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک در طیف وسیعی از کاربردها در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. آنها بسیار متنوع هستند و نسبت قدرت به وزن، دوام، مقرون به صرفه بودن، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را ترکیب می کنند. این باعث می شود پلاستیک در ساخت و ساز به یک ماده اقتصادی و کارآمد تبدیل شود.


برنامه های کاربردی برق و الکترونیک

در خانه، محل کار، محل کار و بازی، برق تمام جنبه های زندگی ما را تامین می کند. و هر جا برق باشد، پلاستیک را پیدا خواهیم کرد. در ساخت این محصول از موم آنتی سونانت نیز استفاده شده است.



بسته بندی پلاستیکی

پلاستیک ماده مناسبی برای بسته بندی کالا است. پلاستیک جهانی، تمیز، سبک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است. این پلاستیک پرمصرف ترین در سراسر جهان است و در بسیاری از صنایع بسته بندی، از جمله ظروف، بطری، طبل، سینی، جعبه، فنجان و بسته بندی خرده فروشی، محصولات کودک و بسته بندی های محافظ استفاده می شود.

مزایای استفاده از بسته بندی پلاستیکی:

ماندگاری

بسته بندی ایمن برای کودکان

گروه بسته بندی BPF



پلاستیک پرینت سه بعدی

با توجه به خواص متنوع پلاستیک ها، می توان از آنها در زمینه های مختلف استفاده کرد. از جدیدترین و جالب ترین آنها می توان به حوزه تولید و پرینت سه بعدی اشاره کرد. یا به این زمینه تقریباً جدید توجه کنید، پلاستیک چاپ شده را می توان در ماشین های چاپ سه بعدی برای اهداف مختلف استفاده کرد. تنوع استفاده از پلاستیک برای پرینت سه بعدی بسیار هیجان انگیز است. این اقلام معمولا در کارگاه های نمونه اولیه، اسباب بازی ها، گیربکس های مکانیکی، پروتزهای پزشکی و غیره استفاده می شود.

مهندسان اغلب مواد پلاستیکی را بر اساس ساختار شیمیایی ستون فقرات پلیمری و زنجیره های جانبی طبقه بندی می کنند. در اینجا برخی از گروه های مهم در این طبقه بندی آورده شده است:

اکریلیک

پلی استرها

سیلیکون

پلی اورتان

پلاستیک هالوژن



کاربردهای دیگر پلاستیک

اتومبیل ها - سپرها، داشبورد، قطعات موتور، صندلی ها و درها.

تولید برق - توربین های بادی، پنل های خورشیدی و امواج

مبلمان - ملحفه، لوازم خانگی

دریایی - بدنه و بادبان های یک قایق

داروها و مراقبت‌های بهداشتی - سرنگ‌ها، کیسه‌ها، لوله‌ها، دستگاه‌های دیالیز، دریچه‌های قلب، اندام‌های مصنوعی و پانسمان‌های زخم

نظامی - کلاه ایمنی، زره، تانک، کشتی جنگی، هواپیما و تجهیزات ارتباطی



انواع پلاستیک

بسته به خواص فیزیکی، پلاستیک ها به دو نوع ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها: پلاستیک هایی که به راحتی در اثر حرارت آسیب می بینند و به راحتی خم می شوند. پلیمرهای خطی و ترکیبی از پلیمرهای خطی و متقاطع در ترموپلاستیک ها به عنوان مثال: PVC، نایلون، پلی اتیلن و غیره گنجانده شده است.

ترموست: پلاستیکی که پس از قالب گیری با حرارت نرم نمی شود. پلیمرهای با پیوند متقابل بالا به عنوان پلاستیک های ترموست طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال: باکلیت، ملامین و غیره. از باکلیت برای ساخت کلیدهای برق و ملامین برای کاشی های کف استفاده می شود.



مواد پلاستیکی

مواد پلاستیکی قوی و انعطاف پذیر هستند.

آنها هادی ضعیف گرما و الکتریسیته هستند.

پلاستیک بسیار منعطف است و در اشکال مختلف وجود دارد.

آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند.

در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.



بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک بسیار مهم است. اگر پلاستیک به موقع بازیافت نشود، مواد شیمیایی یا مواد دیگری به آن اضافه می شود که بازیافت آن را دشوار می کند و به منبع آلودگی تبدیل می شود.

پلاستیک ها تجزیه پذیر نیستند و در اثر فعالیت میکروبی تجزیه نمی شوند. برای جلوگیری از این امر، استفاده از پلیمرهای زیستی یا پلیمرهای زیست تخریب پذیر مهم است.

 

مشاهده متن کامل: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 




|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : وبمستران
تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: